Saya pasTi eK0t kamo0 kembali..=) terima kasihh..

Wednesday, October 28, 2009

Jodoh??? Ajal???? ……… ( panjang ceritanya…. )


hmm aku qasa cam artikal nih mnarik..s0 aku amek tok share2 ngn ampa..

renung2 kanla ek..

Jodoh mungkin dapat dikaitkan dengan pertemuan… didalam bahasa arab tidak mendapati

perkahwinan

sebarang perkataan khusus untuk didefinisikan sebagai jodoh ( ma’anil kalimah ) … mungkin asalnya perkataan jodoh ini hanya dikalangan orang melayu sahaja… sepertimana jodoh dan pertemuan itu ditangan Allah Rabbul Jalil… dan disini dikaitkan bahawa kita hanya mampu berusaha, berdoa dan bertawakkal, segala ketentuan itu ditangan Allah…

Berpada-pada (qana’ah ) mestilah ada pada setiap orang muslimdalam setiap perlakuan dan perbuatan, bukan menyalahkan tadkir semata jika berlakunya sebarang perkara yang tidak diingini. Jodoh begitu hebat dan penting untuk diketahui dan dihayati, malah sering kali menjadi satu topik perbualan dan perbincangan dalam perbualan.

Wujudnya manusia dimuka bumi ini, akan adanya perkahwinan dan penceraian, iaitu suatu perkara yang halal malah dibenci oleh Allah S.W.T. Melaluiakal kecerdasan pemikiran manusia yang waras, manusia boleh memilih pasangannya yang dikehendaki, sepertimana hadis rasul yang menyentuh peri pentingnya memilih pasangan hidup :

حديث تنكح المرأة لأربع

عَنِ أَبي هُريرة رضيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَنِ النبيِّ صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم قال: ” تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ ” مُتّفَقٌ عَلَيْهِ

Maksudnya : Dari Abu Hurairah r.a. katanya : Nabi s.a.w. bersabda : Kahwini wanita kerana empat perkara : kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan kerana agamanya. Maka utamakan isteri yang beragama pasti tidak akan rugi.

hantarannn gmbr pinjam jer ni hihihi

Kahwinilah wanita dengan sebab 4 perkara :

1. harta ( maal )

2. Keturunan ( nasab )

3. Kecantikan ( jimalaha )

4. Agama (din )

Tapi disini Rasul telah menekankan diatas perkataan فَاظْفَرْ pada hadis tersebut, kamu hendaklah memilih yang beragama ini, maka kamu akan beruntung dan tidak rugi… carilah kriteria yang disebutkan didalam hadis ini, tidak kira dimana sahaja kerana ini lah menunjukkan ikhtiar akan sesuatu hajat dan perkara. terserah dan mesti berusaha berikhtiar untuk mendapatkannya…

Kekadang kita tidak seharusnya melihat kepada kecantikannya sahaja, rasul berkata :

فإذا عَزمت فتوكل على الله

” Jika kamu berazam akan sesuatu, maka bertwakkallah kepada Allah”

Janganlah kita suka menyalahkan takdir kerana kebiasaan adat dan tradisi orang melayu, mudah menyalahkan takdir, sedangkan mereka sudah tahu jodoh dan maut itu adalah ditangan Allah.

Jodoh mesti dicari… berlainan pula dengan maut yang mesti dijauhi dengan maksud tidak


panjat

mendekatkan diri kita dengan sesuatu perkara yang berkemungkinan membawa maut cth : mencipta rekod dunia dengan terjun dari bangunan yang tinggi atau sebagainya…


niw draf ceramah yg aku wat tyme bMk aritu...

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada hadirin dan hadiran yang sudi datang pada malam ini untuk mendengar sedikit pengkongsian ilmu yang ingin saya kongsikan mengenai tajuk Jodoh. Saya Nik nur suhaira bertugas di Bahagian Kaunseling dan Masalah Sosial pelajar di Sekolah Kebangsaan Chorok Tok Kun dan telah mendirikan rumah tangga dua minggu lepas.

Maaflah jika ceramah yang bakal saya huraikan ini mungkin tidak dipersetujui oleh mana-mana pihak..tapi bagi saya masing-masing mempunyai pendapat yang tersendiri mengeani tajuk yang amat “familiar” dikalangan kita dewasa ini.Apabila anda bertemu pasangan anda, kemudian anda berkata pada diri sendiri yang dialah satu-satunya pasangan yang anda ingin sehidup semati, kemudian setelah sekian lama bercinta, orang mulai tertanya-tanya,

"Bila nak kahwin?...dah buat ke persiapan?...famili dah setuju ke semuanya?"


Apakah jawapan anda? Dengan tersengih-sengih dan malu-malu kucing, hati berdebar-debar anda mulai menjawab, "Kalau ada jodoh, adalah..."

Jelas sekali di sini, maksud kepada jodoh anda ialah, jika perhubungan anda berkekalan, jika ada rezeki, jika tiada aral melintang Maka kahwin lah anda...betul? Maknanya, di sebalik usaha anda itu, anda berserah kepada yang Esa, sekiranya Tuhan membawa jodoh itu kepada anda, maka kahwin lah anda??...jawab aje lah YA!

Pada pendapat saya,maksud jodoh yang sebenarnya ialah bukan sehingga kita berkahwin, maka dia lah jodoh kita...Tidak.. Walaupun anda sudah berkahwin, itu tidak bermakna anda sudah bertemu dengan jodoh anda. Kerana, anda boleh terpisah, anda boleh bercerai, bila-bila masa!

"JODOH IS A PROCESS OF HARDWORK!
USAHA DAN TERUS BERUSAHA! Itulah Jodoh!"


Ramai di antara kita, apabila sudah berkahwin, “that's it!” Itulah jodoh kita. Dah tak nak berusaha untuk kebahagiaan, untuk ceria, gembira, hangat, perhubungan yang exciting sampai bila-bila. Usaha kenalah berterusan, jangan sampai leka. Kerana, apabila anda mulai leka, kecurangan pasti akan berlaku!
Seperti dalam sebuah perniagaan, apabila produk anda ada elemen exciting, interesting, hebat dan hangat, bertahun-tahun lama makin memberangsangkan barulah laku! Tapi kalau produk anda malap, hambar, di takuk lama, membosankan, sapa nak membeli?bankrup?Hal ini mungkin terjadi! Inikan pula sebuah perkahwinan...untuk jodoh yang berpanjangan, anda kena berusaha untuk menjadikan ia “exciting”,” interesting”, hebat dan hangat, bertahun-tahun
lama makin memberangsangkan...itulah maksud jodoh bagi pendapat saya.sebenarnya.

Jadi siapa jodoh kamu?

Jangan tanya pada saya,

Tanyalah pada hati kamu..

Wajahnya anda dalam cerminan hati kamu ..

Dan..

Tanyalah ia juga kepada penciptamu kerana DIA menciptakan jodoh kamu dan diri kamu……

Satu perkara yang saya pengang hingga kini adalah BIKAD. Mari kita lihat dengan lebih mendalam. Huruf B untuk berdoa yang tidak henti-henti kepada maha pecipta. I untuk insyaAllah, K untuk kita, A untuk akan dan D untuk dapat..jadi..Berdoalah,insyaAllah kita akan dapat.


Sesungguhnya lelaki dan perempuan lain ketetapan yang Allah tentukan, Jodoh bagi kaum hawa telah ditentukan Allah sejak lahirnya seseorang perempuan itu, tapi bagi kaum adam, Allah mungkin lebih tua sedikit, kerana mereka perlu berusaha dan berikhtiar untuk mendapatkan jodohnya. Bertemunya mana-mana lelaki dan perempuan, itu ada suatu ketentuan. Jodoh bukan erti kata bila lelaki suka akan perempuan dan perempuan suka akan lelaki, bukan berkaitnya minat seseorang terhadap pihak yang lain… Tapi, harus diingat, bila mana ijab di kabulkan, bila mana masjid didirikan, upacara akad diadakan, itulah baru dinamakan jodoh bilamana seorang lelaki dan perempuan ada ikatan yang sah disisi islam bukan sahaja bila bertunangnya seseorang maka itulah jodoh

Bila?Apa?Siapa?Mengapa dan Bagaimana cara untuk mengatasi masalah ini adalah terpulang kepada diri dan minda kita sendiri untuk menentukan acuanya. xpayah aa nak rushing2 dan tidak perlulah tergesa-gesa untuk jodoh,...0nce....da sampai tahap kita akan dapat,juzt keep on doa,berusaha dan tawakal untuk diberi yang terbaik...


-c0rrect me if im wr0ng-



(mama ngn abahku da mEndirikan umah tangga slama 35 tahun da..heee)

s a l a m B A H A G I A

Tuesday, October 27, 2009

b a h a s a chek seqabut ka?????

kol 1 sgah td... Sara so dtg blik aku..dya tnye aku awat x p0st blog da..aku pon..cakap aa..aku malas...huhu..then aku tanye dya.."anq paham dak bahasa aku tulih tuh?"...dya cakap dya paham..yewla since sem satuh agi ktwang qapat..bilik pon xpha jawoh...confem2 aa dya da paham sgt ngn tulisan aku..

then..
dak nih ckp agiw smbil ngunyah biskut ataz katil aku...
"tp kan nik ,sape yang xkenal ko sure dia xpham pe ko tulis sbb ayat2 ko mmg cam pening skit aa"....
aku pown tgk sara..sure2 aa sara tgk aku gak...myb btol pe yg sara ckp..

duluw Cha pon ckp yg
"nik! ko nih dowk mktab bahasa tp ejaan tah pape,smpai aku kena mengeja au"...(smbil wat muka xleh blah beliau + ngenyih2)..

myb btol aa pe depa niwh ckp..thankxz weihh!!
tp pikiaq2 blik mmg bahasa aku camniwh wut...even aku bajau kat sinih xsmeztinya aku "terrer" bahasa n wat ayat2 yg indah...
pluz aku bkn nye mj0r bM....tp bkn mj0r Bm x smeztinya ku xley berbahasa kan..hmm
camna aaa??
tp..aku akan cuba aa wut owg boley bace bnda alah nih without mengeja cam cha mengeja..(keh3)....act mula2 aku tuliz blog nih pon sbb aku jaz nk xpl0re bnda baqu n as a diary aa kon 0n kan....absltely aku akn imp0ve bahasa yg aku tulis nih...(tp mampukah aku??)adewhhyai..




yg kt tgah nih aa Sara s0! tyme nih depa wu abeh pj..
("dok sbelah beliau x bau papap0wn kan" +amek ati)haha!..
(tp pashaipa muka dura da puteh len macam nih???)huhu...
~q e n y i h~


lastly.."c0rrect me if im wr0ng"...

s a l a m B A H A G I A...



CIKGU 25 AQIBULAN....????

Aqiniwh dengaq Pn wCw berucap...
kisah...sEpaptutnya kaz kol 8 sgah..tp da dak2 kaz aku mai lambat bkn lambat aa jz wu nk ondaway..Act aku p0wn supe itu gak ..sem 1 ngn 2 duluw agi aa..nk guna kklat0r kak 0m pon qasa jadi sntax err0r gak aa if keqa bapa kali aku dowk lambat..yala..kaz kol 8..paz mayang td0q blik smpai kol 7 50..siap2..dan aa kat 8 sENgah gak smpai kaz..
tp..tah pashaipa aqinih aku terawal lak..awai x awai mna aa kol 8.33 kowt smpai..sib bek tyme tuh pN dok kt tgga dpan gim da..aku ngn zaza pon smbil menenakkan fikiran masok twuz dok kt meja tngah tuh..
cwuzly..kesian gak tgk muka Pn tyme tgk hmpir sengah dak2 kaz aku xdak agi.. afta depa2 nih da msok.mula aa ucapan beliau...dya s0h kami h0rmat dy as pers0n yg lebih berumur pda kami n not as a lectrer..(baiknya..)Even beliau cam nmpak lawak2 n xkesah an tp aku tau dalamanya touching kowt bla tgk student xdak...myb aku x qasa agi feeling tuh ..c0mming so0n kowt...agak sejam sengah gak aa beliau berucap..tp semua yg dya kata ada bet0inya..
"kamu nk jadik cikgu 25 ker??"...
aku da anguk2 da..
tgk muka achik ngn fathin mmg xley blah tyme tuh..terpinga2 depa..
then setahun kemudian bawu smpai mksud tersirat beliau..s0ry achik,fathin!..hehe..
cikgu 25 cam jaz sangap duit gaji je n not being a truly teacher....
susah kowt nk jadi a pers0n yg truly pendidik nih...bukan kot da..tp mmg susah pon..

balik sal Pn nih..
beliau niwh mmg femez aa btween dak2 kaz aku..
femez sbb "strict"..(student yg diajar sj memahami)..huhu..
engat blik tyme sem 2,bapa kali w0rk f0li0 aku kena reject..
(xtensyen pon!!)..
sumtime bnda kena reject niwh aa yg wat kita agi smgat..
(semangat aa sgt)

mmg aa since sem 1 agi beliau suka berucap ..tp aqinih dengaq cam lein aa..
myb da temper limit kowt..
tp..
pikiaq2 blik mmg melampau pon ktowang..masok aku skali aa..
s0ry Pn wCw!!!...
papap0n..moralnya... (peringatan kat aku yg penuh ngn kelemahan nih gak)

1.even camna lctrer kita tuh..kita kna da sikap hormat beliau aa..xbnyak sikit pon jd ... 2.kurangkan "ngutuk" mereka...(kurangkan ke hapuzkan?)
3.as a fture teacher..apa yg kita wat kat ckgu kita,myb bnda yg sama akn kena kat kita blik..
h u k u m k a r m a....
4. wuteva u did..try ikhlaz kan aty.......

s a l a m B A H A G I A.....

Sunday, October 25, 2009

SYOWK BLA DEPA SYOWK!!!!HE..

niwh pic dak2 flo0r tgkat 6 ..tyme nih nih pas makn buah.. abi bawak dari umah kak Taza...

Malam niwh dak2 probag or program bakti ank angkat bawu blik..mula2 aku da dengaq qiyoh2 da kat luaq bilik tuh..then dengaq lak soqa najuwa dok jeqit2 yg kata khajar,abi n kak taza da blik…bla dengaq ja soqa naju aku da qenyih2 da soqang2 lam bilik ha..naju..sapa xkenai ngn soqa beliau..bawu ja msok pintuh kat bilik ayaq da ley dengaq da soqa speaker beliau..ngn pashai2 beliau..hahaha..naju2…s a y a n g anq!

Lam 3 minit camtuh tiba2 aku da dengaq da owg pgil nik!!!! ,tgk2 abi dah da kat bakunk aku dia mai daqi pintuh bakunk.. then beliau mnghulurkan kotak chocolate..satuh line bilik kot bakunk niwh dya kasik..thankxz abi!!! Hee… then aku pon off lampu bilik tequih pi bilik depa…aku engat aku awai da…sekali tgk2…Sara,Wahid,naju suma da ada..haha..aku pown qenyihh ja la ha..so kami pown mula aa tnya kak Taza abi ngn aja sal xperiencez depa kat sna..kami tnya since 1st day depa kat sna till smpai ib..semnagt kowt kak taza ngn abi jawab soklan ktowang..

Si Sara so ngn waHid no la yg plg xcited tnya..xleh blahh aa soklan2 depa..haha..yg si aja lak pada tai dok kalo0t kemaih baju dya..tp dya still jwb sokalan yg diutarakan..hmm..macam2 aa kmi tnya.. even xberpeluang pi..tp…bla dgaq depa2 nih cita..kami da qasa cam ekot skali ha..Kak taza pon cita sal xtiviti depa kat sana..beshh kot dengaq..kak taza ngn abi lak pd td xlekang ja senyuman depan…mmg syok sgt kot..he… ngn cita abi sedih smpai qeyau tyme nk pisah ngn kuarga angkat depa la,ngn jdi ckgu bila tmpaq ngn cita perkerjaan mak angkat depa la..haha..mmg syowk aa..

Papap0wn ….like I said juz now..even xdpt pi..tp bla dengaq ja cita yg gumbira depa nih..qasa cam pi ja..skali gus aku dapat qsa aa keseronokan depa… tuh xdgaq agi dura da cita..haha..da dpt imagine da sengihan beliau..he.. then pi blik dura sat..tgk2 dya dok menerai baju untuk esowk...lawa!...(dura da sengih2 da nih)..he...dya ajak mkn qepek..aku pon mkn..tp skit ja ..dura da ceta aa skit2 sal yg dya pi tuh n "kemantapan"...huhu..pastuh...aku pon mengmbil keputusan nk blik da..

tyme aku nk blik..Sara so still dok ngunyah qepek agi..haha..sara2...nga jalan mlangkah ke bilik aku, jenguk tin sat..layan tenet ja la runtin beliau..then nmpak lak abi mai mna pon xtaw nga pegang blazer..wah! x sabaq nk tgk beliau esowk..he

masok kowt bilik abi then lalu bkunk jenguk izzah ngn elly lak..dak 2 oqg nih..nga baca buku..nk exam da..engt lak aku x baca buku pown laei..getaq lak ha!adewhh..pastuh smpai bilik duduk twuz typing bnda alah nih..


Bila aku tgk depa aku cam senyum soqang2..aku suka aa bla kawan2 aku suka..automtic aku pon suka.. aku pown jadi syowk bla depa syowk!!...heee..=)… lastly thakxz kak taza,abi ngn aja c0z share xperiencez ngn kami…he…

aku s a y a n g ampa!! adewhh

kat bawah nih gmbaq depa..excLusi nih!!!..he..

kak Taza....

abi..(xfhm aa gaya beliau nih)heee...

aja ngn iklan gigi rata beliau..heee

lastly 4 dura ngn abi..guwd luck esowk..conTrol mantap dura da!!
hahaha

Saturday, October 24, 2009

Dhia syadiyah~




da dpt anak~!!

he...welc0me dHia..!!!!bertambah agiw sowang gnerasi kuaga aku..dak nih da pecah rekod aa.. coz dihadapan nma beliau xdak nma nik..hmm..mula2 aku twu.. a bit sad aa..tp..da s0mi kak aku xdak gelaran tersebut..so??? trpaksha aa dak shumel tersebut xdak nik... tapa la...slaluw owg tnya da pa pada nma??gelaran?? tp..bg aku nma tuh penting kowt..

niwh da aku paste skit fakta sal gelaran NIK...

Nota: Keturunan sebelah Ayahanda

Tidak diketahui kenapakah anak kepada Nik Muhammad bin (Jao) Aydem (Merah - Bahasa Thai - saya tidak pasti apa maksud 'Jao') telah mengubah gelaran keturunannya kepada ‘Wan’ – mengikut sumber dari saudara-mara di Pattani yang berketurunan Syed, mereka menyatakan bahawa kemungkinan anak Nik Muhammad adalah di antara pelarian Pattani yang telah datang bermukim di Kelantan. Mereka yang mempunyai gelaran ‘Tengku’, ‘Tuan’ dan ‘Nik’ terpaksa menurunkan darjat ‘gelaran’ ini samada kepada ‘Wan’ atau tanpa gelaran langsung kerana ingin menyembunyikan identitinya yang sebenar antara lain mungkin disebabkan kerana malu dengan kehidupan yang dhaif/miskin dibandingkan dengan kehidupan lampau yang diselubungi suasana istana di Pattani. Ganjil...tetapi keadaan penurunan gelaran ini masih berlaku sehingga kini. Dari sumber terakhir, saya dimaklumkan bahawa kebanyakan keturunan Nik Muhammad berada di :


a) Kelantan Darulnaim - kawasan Atas Banggul, Kampung Tikat (Jalan PCB), Kota Bharu -Lorong Tok Semian dan Pintu Geng serta di Bachok - Pantai Melawi, Kg. Kemudi, Badak dan Perupok,

b) Perak Darul Ridzuan - Kuala Kangsar dan kawasan Masjid Bukit Chandan dan

c) Pahang Darul Makmur - Pekan.



Sumber silsilah sebelah Ayahanda telah diperolehi daripada Ayahanda saya sendiri Wan (Nik) Abdul Majid dan sebuah kitab perubatan tradisional yang dikarang oleh moyang saya Wan (Nik) Abdullah Wan (Nik) Manaf.

2.


Nota: Keturunan sebelah Bonda



Tidak diketahui kenapakah Tuan Ahmad telah mengubah gelaran pada nama anak-anaknya kepada gelaran 'Nik' dan bukannya 'Tuan'. Kedua-dua ninda saya saya Nik Zainab dan Wan (Nik) Omar mempunyai hubungan tali persaudaraan. Manakala Nik Soh dan Nik Jah ayahanda/bonda kepada Nik Zainab juga ada tali persaudaraan. Dikatakan keturunan Nik Soh/Nik Jah masih ada di :



a) Thailand - Pattani, Narathiwat dan Che Hir,

b) Kelantan Darulnaim - Kedai Lalat, Pulau Melaka, Sering, Limbat, Jajahan Pasir Puteh termasuk bandarnya Bukit Abal, Selising, Kampung Berangan dan sebagainya,

c) Terengganu - Bintang, Kampung Raja, Besut, Kuala Besut dan Jertih



Banyak sumber/data yang telah saya perolehi adalah hasil 8 tahun analisa, wawancara (saudara-mara), lawatan ke tempat-tempat tertentu di seluruh negara dan sebagainya. Saya pernah memiliki silsilah yang versinya hampir 100% siap di sebelah Allahyarhamah bonda saya (Al-Fatihah). Malangnya silsilah ini telah hilang dan semoga adanya ruangan ini, saya harapkan silaturrahim sesama saudara-mara tidak akan hilang ditelan zaman. Namun, sumber utama yang menggerakkan usaha saya menjejaki keturunan saya ialah daripada Allahyarham Ayahanda Saudara saya, Nik Hussein Fathi bin Wan (Nik) Umar - (Al-Fatihah)



Syeikh Abdul Qadir Pattany dikatakan berasal daripada Negara Arab, tidaklah diketahui kesahihan maklumat ini.


Keturunan daripada Moyang saya Nik Jah, isteri kepada Nik Soh- yang tidak dipaparkan dalam silsilah ini (sebelah ibubapa Nik Jah) dikatakan berasal daripada China bernama Lim Tai Kim/Tok Egot (makamnya di Pattani di kawasan Gersik) - seorang pembesar atau keturunan Maharaja China-tapi saya gagal mengesahkan sumber ini)

FAQ - Tentu ramai yang bertanya, bagaimana keluarga kami di kedua-dua belah ayahanda dan bonda saya begitu besar?



Ini disebabkan oleh perkahwinan pada zaman itu bertradisikan suami-isteri yang mempunyai tali persaudaraan sahaja (contohnya ibubapa saya mempunyai hubungan sepupu) Rasionalnya ialah - demi merapatkan dan mengukuhkan lagi tali persaudaraan. Ada juga di antara mereka yang mengahwini kerabat dan keluarga bergelar dari keturunan yang lain seperti Syed, Engku, Tengku, Megat (lihat pautan), Tuan (lihat pautan) dan Raja menyebabkan skop hubungan kekeluargaan menjadi lebih besar.



Namun begitu, tradisi ini tidak lagi mendapat sambutan dan ianya jarang dikekalkan.

DPETIK DARI..http://www.geocities.com/nikzafri/notasilsilah.htm




BAYANGKAN dengan jumlah penduduk Malaysia kini yang menjangkau 26 juta orang, pastinya ada 1,001 jenis nama yang menjadi kebanggaan individu mahupun keturunan di dalam sesebuah keluarga.

Namun, di sebalik nama glamor atau pelik yang cuba didaftarkan dalam sijil kelahiran, tidak semua nama sebenarnya boleh diberikan kepada anak dengan sewenang-wenangnya.

Sebagai contoh nama yang tidak digalakkan didaftarkan dalam sijil kelahiran ialah seperti Bulat, Buang, Pungut atau juga Tumpang, di samping nama gelaran keturunan bagi yang layak saja.

i-Kon minggu ini cuba berkongsi informasi mengenai `rahsia� keistimewaan gelaran di sebalik pangkal nama seseorang. Gelaran �mahal� yang tidak dimiliki sebarangan orang ini begitu istimewa kerana ia diberikan sejak generasi ke generasi selain ada susur galurnya yang tersendiri.

Syed, Sharifah, Nik,Wan, Raja dan Tun adalah antara nama gelaran istimewa yang diberikan oleh jalur keturunan seseorang, di mana ia begitu dijaga supaya kemuliaan nama gelaran itu kekal terpelihara ke generasi akan datang.

Ada juga keluarga dalam kelompok ini yang sensitif untuk memilih di kalangan mereka saja bila membabitkan soal perhubungan, jodoh hinggalah ke gerbang perkahwinan, semata-mata untuk memelihara keturunan dan nama gelaran berkenaan. Cara sedemikian dilakukan bukan semata-mata `memilih bulu�, sebaliknya ditekankan kerana ingin memastikan zuriat keluarga mereka masih lagi memegang nama gelaran keluarga.

Walaupun berbau `agak perkauman�, masyarakat hari ini sedar dan bersikap terbuka dengan senario perkahwinan sesama gelaran sebagai kesinambungan kepada budaya dan susur galur keturunan.

Namun, di sebalik keistimewaan nama gelaran ini, ada juga masyarakat yang bertindak �menggugurkan� atau dengan lebih tepat lagi menukar nama gelaran yang dimiliki dengan nama biasa.

Pegawai Perhubungan Awam Jainisah Mohd Noor, berkata Jabatan Pendaftaran tidak menghalang mana-mana individu yang berhasrat untuk menukar identiti seseorang sekiranya nama asal mereka mempunyai maksud yang kurang baik.

�Tetapi, tidak sewenangnya seseorang untuk menukar nama. Sebagai contoh mereka perlu mendapat pengesahan surat dari Jabatan Agama Islam atau mana-mana pertubuhan agama dianutinya sebagai bukti menyokong permohonan pertukaran nama berkenaan.

�Di samping itu, individu berkenaan juga perlu mengangkat sumpah yang mengesahkan tindakannya untuk menukar nama baru, sebelum kes berkenaan dirujuk ke Jabatan Pendaftaran untuk tindakan susulan,� katanya kepada i-Kon.

Beliau berkata, sebaik proses mengangkat sumpah selesai, individu terbabit sendiri perlu hadir untuk mengisi borang pindaan butiran membawa sekali butiran peribadi seperti kad pengenalan asal dan kelahiran. Katanya, sebaik segala proses pertukaran nama selesai barulah permohonan pertukaran nama disahkan oleh Jabatan Pendaftaran dalam tempoh tertentu.

Ditanya mengenai permohonan individu yang inginkan gelaran nama tertentu seperti Syed, Sharifah, Wan, Nik atau sebagainya, Jainisah berkata, gelaran nama keturunan itu tidak boleh diberikan sebarangan kecuali jika ia dapat dibuktikan menerusi susur galur keturunan dalam keluarganya.

>>>>>>>>�Sebagai contoh, Nik dan Wan. Nama ini tidak boleh didaftarkan individu yang tiada kena mengena dengan keturunan nama ini.

�Mengenai nama unik pula, kebanyakan permohonan nama sedemikian didaftarkan di Sabah dan Sarawak yang mempunyai banyak etnik kaum,� katanya yang menyatakan Jabatan Pendaftaran Negara tiada halangan bagi seseorang yang ingin mendaftarkan nama asalkan ia tiada maksud yang tidak baik.

Apa yang pasti, tidak kiralah pangkal nama individu itu kedengaran �pelik� seperti Puteh, Khamis, Tumpang, Pungut mahupun Buang atau juga nama gelaran keturunan seperti Tunku, Tengku, Syed, Syarifah, Wan, Raja dan Nik kerana yang pasti keperibadian dan tingkah laku lebih mendapat perhatian.

Syed/Sharifah = Dosa/pahala berganda?

BENARKAH ini? Seorang rakan dari keturunan Syed, Sharifah berkata, keturunan Syed/Sharifah, kalau buat baik, pahala akan digandakan, begitu juga jika membuat dosa. Semuanya dikira double!

Mengapa? Entahlah, jawabnya tetapi kata rakan tadi, inilah yang diperturunkan kepadanya oleh keluarga. Adakah kerana mereka keturunan pewaris nabi, maka segala-galanya dikira `lebih�?

�Tidak. Tiada beza keturunan Syed, Sharifah dengan orang Islam yang lain. Dosa, pahala yang diterima sama saja seperti umat Islam yang lain walaupun mereka keturunan Rasulullah.

�Dalam hadis ada menyebut, Rasulullah pernah menyatakan kepada Fatimah bahawa baginda tidak mempunyai hak untuk membantu anaknya itu biarpun haknya sebagai Rasulullah,� kata Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Madya Maznah Daud.

Begitu juga dengan anggapan keturunan ini mendapat dua syafaat di akhirat. Reputasi keturunan ini memang diakui dan kemuliaan keluarga mereka terjaga tetapi tidaklah sehingga mereka mendapat kelebihan ini. Jika mereka tidak beribadat dan tidak patuh pada ajaran Allah, mereka tetap menerima seksaan Allah yang keras.

Satu lagi perkara yang paling sinonim dengan keturunan ini ialah perkahwinan sesama keturunan. Banyak kes, perhubungan tidak direstui keluarga kerana anak-anak memilih calon di kalangan `orang biasa�. Hakikatnya, kata Prof Madya Maznah, walaupun mereka diakui kemuliaan keturunannya, tidaklah hingga golongan ini tidak boleh berkahwin dengan orang biasa.

Jika disorot sejarah silam, Baginda Rasulullah juga mengahwini orang biasa, malah seorang isterinya Sofiah adalah daripada bangsa Yahudi. Malah anak-anak baginda juga berkahwin dengan orang biasa. Seperkara lagi yang dikaitkan dengan keturunan ini ialah mereka tidak boleh menerima sedekah atau zakat.

Apa ada pada nama?

MEMILIKI nama dengan gelaran istimewa pasti memberi kelebihan, dan tidak kurang juga �tekanan� khususnya bagi wanita yang dikatakan perlu bertemu jodoh dikalangan keturunan mereka semata-mata.

i-Kon cuba �menyelami� identiti mereka yang mempunyai pangkal nama istimewa yang tidak dimiliki sebarangan orang dan berkongsi pandangan mengenai identiti mereka, asal usul keturunan dan pendapat mereka mengenai perkahwinan dalam keturunan mereka.

Nik Norma

PENUNTUT Ijazah Doktor Falsafah University of Canterbudy, New Zealand,
Nik Norma Nik Hasan berbicara mengenai nama keluarganya yang mempunyai pangkal nama Nik di hadapan. Kata Nik Norma, dalam susur galur keluarganya mempunyai banyak gelaran nama dalam keluarga seperti Tengku, Tunku, Engku, Raja, Tuan, Che dan Nik, sekali gus mewarnai keturunan keluarganya.

Namun, beliau sendiri tidak dapat memastikan yang gelaran Nik pada nama keluarganya adalah dari kalangan keluarga di raja walaupun neneknya mempunyai gelaran Tengku. �Saya mewarisi nama Nik daripada ayah iaitu Nik Hasan Nik Yusuf walaupun ibu saya tidak mempunyai gelaran Nik.

>>>>>>>>>>>>>>>�Apa yang saya difahamkan, gelaran Nik akan lupus dengan sendiri jika wanita bergelar Nik berkahwin dengan lelaki �biasa�,� katanya. Namun, katanya ada juga lelaki Nik yang tidak meneruskan tradisi meletakkan pangkal nama Nik pada anak mereka seperti yang dilakukan oleh bapa saudaranya. Apakah asal usul Nik?

Dari apa diceritakan kepada saya, pada zaman Puteri Saa�dong (di selatan Thailand), ada seorang raja memerintah tidak memiliki cahaya mata. Justeru, raja berkenaan mengambil anak angkat lelaki.

�Seorang diperoleh dari buluh betung manakala seorang lagi daripada mulut ikan sebelah. Jadi, gelaran nama Nik ini diberikan kepada mereka sebagai membezakan dengan gelaran kerabat di raja lain,� katanya yang sehingga hari ini tidak pernah menikmati hidangan rebung dan ikan sebelah kerana kepercayaan yang mengatakan keturunan Nik tidak boleh menikmati kedua hidangan berkenaan.

>>>>Nik Norma berkata, dari kajian dari buku yang dilakukannya, ada juga pendapat yang mendakwa gelaran Nik berasal dari nama Tengku sekitar kurun ke-18 hingga ke-19 dan diteruskan sehingga kini. �Malah, ketika kakak saya ingin bersalin dia dikehendaki membentang kain kuning kerana dikatakan mudah ketika bersalin,� katanya yang gembira kerana memiliki gelaran Nik dan berharap dapat meneruskan tradisi nama gelaran itu kepada anaknya pada masa akan datang.

Aida

BERBEZA pula dengan Aida S Kadir, 36 yang tidak meletakkan nama Sharifah di pangkal nama, sedangkan bapanya adalah dari keturunan Syed. Nama sebenar bapanya ialah Sheikh @ Syed Abdul Kadir.

Kata Aida, susur jalur keturunan gelaran Syed dalam keluarganya ialah Sheikh @ Syed Abdul Kadir bin Sheikh @ Syed Omar bin Tunku Syed Abdul Rahman al-Qadri (Pembesar Linggi Negeri Sembilan) - pembesar Melayu zaman British.

Namun, bapanya juga tidak meletakkan nama Syed dengan alasan tidak mahu menunjuk-nunjuk kelebihan dan keistimewaan nama dimiliki keluarganya itu. Bagaimanapun, kata Aida, dua abangnya mengangkat sumpah untuk mendapatkan semula gelaran Syed dengan alasan untuk memelihara keturunan Syed pada generasi akan datang.

�Dari cerita bapa, saya dari keturunan al-Qadri dari Riau Sumetera, suku sakat yang membuka Negeri Sembilan. �Walaupun saya tidak memegang gelaran Sharifah, dua anak kembar saya yang berusia dua tahun dinamakan Putri iaitu Putri Maryam Idez Azlisham dan Putri Khadijah Idez Azlisham,� kata anak keempat dari lima beradik ini.

Info JPN


AKHIRNYA....IM PR0UD OF MY NAME...

:::::::: NIK NUR SUHAIRA BT NIK SOH BIN NIK ISMAIL:::::::::::::::::::

EXHIBITION OF VISUAL ART 2009!!!


niw pic tyme exhibiti0n qituh..

penat..tp sgt beshh..either sedaq 0r x ubungan between aku n dak2 kaz lein cam jd close aa..yg xpenah teg0q b4 da leyh senyum n smbang2 da,yg qapat jadik agiw apat,yg xpnah kenai da knai..he...yg xley blah,da sowang hamba Allah niw kta aku juni0r bwu mas0k.. aku ley cnsider agi aa if dia niwh batch lein..yg sdeynya dak batch aku sendiqi..aiyo0o..dy xalert or aku xfemez??huu..pikiaq p0sitiv aa..aku xfemez n jaqang pi kaz,kantin,umah kak 0m atau yg berkaitan ngn ib..myb pashai tuh yg dak 2 xpnah nmpak aku kowt..wutevarh aa..ign0red sudeyh..gip0wn xkenal si beliau tuh p0wn aku xqugi kot..yay!! TEPAT..papap0wn aku stil syg kak Om..(tetiba ja ha)

Cita agiw pashai xhibition nih..tyme niwh suma mai seqentak..ngn saimennya..ngn waunya..adewhh..mula2 bnda niwh lambat agiw tp tba2 pengarah yg disayangi nk cepatkan..kami p0n tataw sebabmusababnya.. seb bek aa rumate aku xdak c0z beliau pi sipma if ada sian beliau,sure xtahan ngn kesemakkan bilik ini...tp cwuz agak sepah aa..penuh ngn gam,manik,qetaih tuh jgn ckp aa.. smpai nazurah lalu ja bilik aku terpijak pisau...sory kak!..khajar lak kata bilik aku cam mini st0r..tp beshh gak beliau2 kta gituh..wat aku gelak2 ha..heee...=)...pluz, tyme tuh da xpikiaq pa da kowt.... izzah yg sbelah bilik aku yg slalu relax tuh p0wn cam a bit tensen je nmpak..bat qeja ja..tyme pon lupa..bkn lupa..xtataw..aku qasa cam tyme iz running gler..tp.. Alhamdullilah evrythin goin clear...bnyak booth yg ada..tembikar,cnramata,anyaman, manik tekstil, arca, lukisan cermin,origami,catan,naive art,potret n grafik..hmm sumo0 booth bg ku do their go0d job a..even nk capai tahap perfect tuh imposble but aku caya suma bertungkuz lumuz tuk tgk pesta nih berjaya....sekalung penghargaan ditujukan kpd owg kuat lagi berkaliber ..en syazwi r0slan,afnie,tiqaz aa..even in stress p0wn,depa nih relax ja ha..syabaz weih...

lagi...hmmm dak2 kaz aku wong pkm, kak ain, tiah,adah,roja cermin,zati sri, achik ida, jihan(mak dy nurse cam mama aku), dayah(tudung itam santek!), jijah manik ,trah(dak busuk), aisyah baik, ady(dorem0ngg) fifi world cup, niza,fathin (katun santek!), aDiba(dak baqu ka nih? hee), hakim ngan gajet mewah beliau,am(xjuwai kacang tumbuk kat dak2 kaz kita,kat lectrer ja), awiwuwu,syah ketupat..x lupa gk dak2 kaz G n H..ampa mmg besh aa..hee!

Hopefully bnda alah yg camniwh still akn ditewuzkan dimasa hadapan..even x lama tp cukup aa skadar apa yg nk disampaikan dan didedahkan mngenai estetika seni tuh sendiqi smpai pada individu lain..da gak aku pnh dgaq seni niwh owg pandang cam lekeh ja..cam cikai2 ja..tp try tgk blik..semua yg surounding ngn kita sumo de kaitan ngn seni..xkira aa lam bentuk visual or lisan tp pndapat aku mmg pandangan niwh xley pkai.."dengaq boleh praktik jgn"...seni niwh mmg b0leh pi jauh..tgk aaa Latif Maulan..ckit2 dya built kerjaya dya untuk memartabatkan seni tuh sendiqi.. satuh perkara mengenai seni..'eye catchy'...iaituh sumthin yg dapat menaqik mnt sumone untuk tgk bnda tuh..aku jgk da terbaca yg de pelukis Eropah duluw yg sanggup memotong sebelah telinganya hanyalah semata2 untuk menghayati apa itu seni..aku p0n mula2 cam eran..tp bla pikiaq2 blik..pe yg kita wat la dunia sure de sebb nya..so termasok aa pelukis nih..apa seni sebenarnya..??adakah kita berseni??seni tuh kita ka?..renung2kan la....waallahualam..

niw picca spnjang exhibiti0n rituh..


kepuasan wajah yg tdak tehad jelaz terpancar dek kemuznahan tembikar..
(alo0 dayah n w0ng tomei nya dya) =)


pa m0tif nih??aku pon xphm..
(wen n akim rumate sejati)huu


kefokusan maksima mengamit ilusi keWarasan..wah!

cik mi ngn sindr0m sakit gigi beliau


niw pic yg plg aku suka..tyme niwh aqi last pmeran..qamai xdak nih...
yg nih ja yg sempat diambil hak lein suma kal0t nk blik da...

ekot aku bnyak agi pic yg nk upl0ad tp aapakan daya kelembapan tenet menghiriz niat itu daripada direalisasikan...s0ry au ampa...

abesh~


s a l a m B A H A G I A
Related Posts with Thumbnails